general

Nesten alle videregående skoler har nå restriksjoner for mobilbruk

NRK Nordland • 25 Jun 2026, 06:13

Hele 96 prosent av landets videregående skoler har nå innført mobilrestriksjoner, mens 37 prosent begrenser bruk av smartklokker. Det viser en ny undersøkelse fra Utdanningsdirektoratet våren 2026 Omtrent 6 av 10 skoleledere som har deltatt i undersøkelsen sier at restriksjonene innebærer at elevene må levere inn mobiltelefonen ved staten av undervisningsøkten. Kun 1 prosent nekter elevene tilgang til mobiltelefonen gjennom hele dagen. Det er i tråd med Utdanningsdirektoratets veileder, som ikke anbefaler et slikt totalforbud.
Les originalartikkelen

Relaterte artikler etter nøkkelord