general

Energiministeren om kraftkrisen i nord: – Svært uheldig

NRK Nordland • 25 Jun 2026, 12:39

Energiministeren om kraftkrisen i nord: – Svært uheldig
Energiminister Terje Aasland (Ap) kaller nettsituasjonen i Nord-Norge for «svært uheldig», men understreker at de fleste vanlige forbrukere ikke vil rammes av Statnetts tilkoblingsstopp. Uttalelsen kommer i et skriftlig svar til Høyres Nina Dons-Hansen, som nylig krevde svar på hva regjeringen gjør for å avhjelpe kraft- og nettkrisen i landsdelen. Aasland opplyser at Statnett nå har fremskyndet en konseptvalgutredning for å styrke forsyningsevnen. Spørsmålet kommer i lys av Statnetts beslutning om å sette nye store nettreservasjoner (over 5 MW) på pause nord for Svartisen.
Les originalartikkelen

Relaterte artikler etter nøkkelord