general
Vedtok bare én fjerdedel av ønsket utbytte fra Helgeland Kraft
NRK Nordland • 26 Jun 2026, 13:09
Kommunene som eier Helgeland Kraft får utbetalt til sammen 25,2 millioner kroner på deling i utbytte for 2025.
Det ble klart etter dagens generalforsamling i Mosjøen, får NRK bekreftet.
Tidligere i mars vedtok et flertall av eierkommunene at de forventet minimum 100 millioner kroner i utbytte, uansett hvordan året hadde gått for økonomisk for selskapet.
Men da styret i Helgeland Kraft la fram sitt forslag til utbytte, var det på om lag én fjerdedel - altså 25,2 millioner kroner.
Derfor var det knyttet spenning til hva generalforsamlingen kom til å mene på dagens møte, men samtlige kommuner gikk inn for styrets forslag.
Les originalartikkelen