general
Svensk politi: Roc Boyz er ikke anmeldt for konsertvideo
NRK Toppsaker • 27 Jun 2026, 11:06
Svensk politi avkrefter at den norske hiphop-trioen Roc Boyz er anmeldt etter at en animert video der samer blir sparket og slått, ble vist på storskjerm under en konsert i Umeå.
Det skriver VG lørdag.
– Det finnes ingen mistenkte i saken på nåværende tidspunkt, sier pressetalsperson Elisabeth Glaas til avisen. Politiet jobber med å avkalre hvem som var ansvarlig for det som ble vist.
Festivalens arrangør er avhørt om hendelsen, som skjedde tidligere i juni. Roc Boyz er ikke avhørt og trioens manager Dennis Kiil sier bandet ikke ønsker å uttale seg.
NRK har tidligere meldt at det var bandet som ble anmeldt. Svensk politi tydeliggjør lørdag at det er hendelsen som er anmeldt, ikke trioen.
Les originalartikkelen